VIA WAAROM

Waarom werken met CompAs?

Met het onderwijsmodel CompAs wordt het onderwijs vormgegeven vanuit een holistische en ecologische visie op de ontwikkeling van de mens.


Het onderwijs kan bij deze ontwikkeling van toegevoegde waarde zijn wanneer het in de basis een omgeving biedt waar het individu, als deel van het grotere geheel, volledig wordt gezien.


Het onderwijsmodel CompAs biedt houvast bij het creëren van een flexibel en inclusief onderwijssysteem waarbij het unieke, individuele ontwikkelingsproces van elke leerling zichtbaar gemaakt kan worden.

4 Overlappende ontwikkelingsgebieden

ZIJN

WILLEN

KUNNEN

WETEN

ZIJN is gericht is op identiteitsvorming en ontwikkeling in het sociaal-emotioneel functioneren.

WILLEN is gericht op dat wat de leerling van binnenuit ervaart en de ontwikkeling van leergedrag.

KUNNEN is gericht op loopbaanoriëntatie en de ontwikkeling van creatieve, sportieve, praktische- en arbeidsvaardigheden.

WETEN is gericht op het uitbreiden van kennis en cognitieve vaardigheden.

Het CompAs onderwijsmodel maakt het mogelijk om:


  • een eigentijds ervarings- en ontwikkelingsgericht onderwijsprogramma in te richten gericht op individuele mogelijkheden, talenten en succeservaringen van leerlingen (kwalificatie).


  • leerlingen voor te bereiden op een zelfredzame, zelfstandige, duurzame en betekenisvolle deelname aan onze steeds veranderende pluriforme samenleving (socialisatie).


  • aan te sluiten bij de individuele ondersteuningsvragen, wensen en mogelijkheden van leerlingen in relatie tot hun huidige en toekomstige leef-, leer- en werkomgeving (allocatie).

CompAs-profiel

Het CompAs-profiel is een digitale, visuele weergave van het totaal aan competenties van de leerling.

Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt hoe vier ontwikkelgebieden (zijn, willen, kunnen en weten) zich tot elkaar en het gewenste toekomstperspectief verhouden.


De naam CompAs staat voor:

  • Competentie-as (zicht op competenties) en
  • Kompas (richting geven aan)


Het individuele CompAs-profiel van een leerling geeft zicht op de al aanwezige competenties, vaardigheden, inzichten en attitudes van de leerling, in relatie tot elkaar en tot het geheel aan ontwikkelingsmogelijkheden.


Daarnaast kan het CompAs-profiel gebruikt worden om, samen met de leerling en ouders/verzorgers, richting te geven aan de volgende stappen in de ontwikkeling naar het gewenste korte- en lange termijn perspectief.

Voorbeeld praktijkgericht CompAs-profiel

Voorbeeld theoriegericht CompAs-profiel

Geschikt voor zowel praktijkgericht onderwijs als theoriegericht onderwijs


Het CompAs-profiel is gebaseerd op de vastgestelde kerndoelen maar is tevens aan te passen aan het specifieke onderwijsaanbod en vakkenpakket van de school en onderwijsvorm.


Verschillende vakken kunnen onder één onderwijsgebied worden samengevat, zodat je een algemeen beeld krijgt van de verschillende brede onderwijsgebieden.


CompAs geeft de ruimte om op verschillende ontwikkelgebieden verschillend te scoren. Je kunt daardoor gericht op het niveau van de leerling per onderdeel het curriculum aanpassen.

De vastgestelde kerndoelen gelden als opdracht aan de school en beschrijven welke kennis en vaardigheden leerlingen uiteindelijk moeten beheersen.


Schoolorganisaties hebben wel zelf de ruimte om op een eigen wijze en naar eigen inzicht

het onderwijs, gericht op de kerndoelen, vorm te geven

(Boonstra, 2019).